شیشه ضد گلوله

تصویری از یک شیشه ضد گلوله طلافروشی

شیشه ضدگلوله جی گلس

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تاریخچه شیشه ضدگلوله

در دنیایی که امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است، شیشه ضدگلوله به عنوان یک تکنولوژی شگفت‌انگیز در تقویت ایمنی و امانت در انواع صنایع بکار گرفته شده است.
درسال 2005 آمریکا قویترین شیشه ضدگلوله در دنیا را تولید کرد پیش از آن در اویل قرن 20 یک شیمیدان معروف فرانسوی بصورت اتفاقی به ترکیبی از شیشه رسید که کاملا مقاوم و نشکن بود او بطری ای ساخته بود که وقتی بصورت اتفاقی از دستش به زمین افتاد نشکست اوو شروع به تحقیق روی ترکیبات و مراحل ساخت بطری کرد از این آزمایشها به نتیجه ای رسید که ترکیب پلاستیک و مواد سلولوزی در مقاومت شیشه تاثیر بسیار زیادی دارد و در سال 2005 با استفاده از این دستاوردها نیروی هوایی آمریکا مقاوم و مستحکم ترین شیشه را وارد بازار کرد که نه تنها در مقابل ضربه بلکه در مقابل گلوله نیز مقاوم است
در ایران نیز صنعت شیشه در سال 1386 پیشرفت چشمگیری داشت و شیشه ضدگلوله به مرحله تولید رسید

شیشه ضدگلوله چیست؟

شیشه ضدگلوله، یک نوع شیشه ویژه است که طراحی شده تا در مقابل ضربه‌ها و حملات مختلف مقاوم باشد. این نوع شیشه به واسطه ویژگی‌های خاص خود، به عنوان یک حلقه حیاتی در ایمنی محیط‌های مختلف به‌کار می‌رود.

ساختار و ویژگی‌ها

شیشه ضدگلوله از چندین لایه متفاوت تشکیل شده است. لایه‌های مختلف این شیشه به طور خاص طراحی شده‌اند تا امکان جذب و تفکیک انرژی حاصل از ضربه را فراهم کنند. این ساختار لایه‌ای باعث می‌شود شیشه ضدگلوله به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد و از شکستن یا ترک خوردن جلوگیری کند.
ویژگی مهم دیگر این نوع شیشه، مقاومت به سرعت پرتاب گلوله است. لایه‌های متنوع این شیشه باعث توزیع انرژی به‌طور یکنواخت در سطح می‌شود و از نفوذ گلوله جلوگیری می‌کند
درواقع خاصیت ضدگلوله ای این شیشه را باید به وجود لایه های پلاستیک آن نسبت داد چون شیشه ضدگلوله تلفیقی از پلاستیک و شیشه است.درواقع بعد از برخورد گلوله ابتدا به لایه اول شیشه و بعد به لایه بعدی که پلاستیک است نفوذ میکند و پلاستیک جلوی شدت ضربه را میگیرد و باعث میشود گلوله از لایه بعدی عبور نکند . البته این خاصیت باز هم به تعداد لایه ها بستگی دارد.

بیشتر بخوانید  پارک سگ چیست؟
تصویری از یک شیشه نشکن
تصویر ساختار شیشه ضدگلوله

انواع شیشه ضدگلوله

در زیر به توضیح انواع شیشه های ضد گلوله میپردازیم

. شیشه ضد گلوله پلی کربنات

این مدل شیشه‌ها از لایه‌های پلی کربنات ساخته شده‌اند.این شیشه ها میتوانند در برابر چند گلوله 9 میلی متری مقاوم باشند در میان لایه های پلی کربنات این شیشه ها یورتان هم وجود دارد که مقاومت آن را بالاتر میبرد و برای مقاوم کردن بیشتر آنها میتوان تعداد لایه ها را بیشتر کرد و میان هرلایه شیشه از پلی کربنات استفاده کرد اما باید بدانید که هرچه مقدار پلی کربنات بیشتر باشد از میزان شفافیت شیشه کاسته میشود. همچنین شیشه سنگینتر خواهد شد.

. شیشه ضد گلوله اکریلیک

این مدل شیشه ضدگلوله برای سطح ایمنی متوسط و معمولی به کار برده میشود.این شیشه دارای یک لایه مقاوم اکریلیک است که میان دولایه شیشه قرار گرفته به همین دلیل از شیشه های معمولی مقاومتر هستند و میتواند در برابر چند گلوله نیز مقاوم باشند اما از لحاظ ایمنی از مدل پلی کربنات از ایمنی کمتری برخوردارند..

سطوح میزان مقاومت شیشه های ضدگلوله

شیشه های ضد گلوله در 3 سطح مختلف دسته بندی میشوند

. سطح 1

این سطح در مقابل 3 گلوله 9 میلی متری مقاوم است ضخامت آنها 1.9 سانتی متر است و لایه اکریلیک دارد.

.سطح2

در مقابل 3 گلوله 357 مگنوم مقاومت دارند و ضخامت آنها بیشتر از 2سانتی متر است و لایه پلی کربنات دارد.

. سطح 3

ضخامت بسیار بیشتری نسبت به دو سطح دیگر دارداین مدل اجازه نفوذ هیچ گلوله ای را نمیدهد ودربرابر اسلحه های بسیار قوی هم مقاوم است.

تصویر یک شیشه ضدگلوله شرکت
تصویر شیشه ضد گلوله منزل

مزایا و کاربرد شیشه ضدگلوله

شیشه های ضد گلوله مزایای بسیاری دارند از جمله:

. مقاومت به ضربه‌ها و گلوله‌ها

یکی از مزایای اصلی شیشه ضدگلوله، مقاومت بالا به ضربه‌ها و حتی گلوله‌ها است. این ویژگی باعث کاهش آسیب و خسارت‌های ناشی از حملات مسلح می‌شود.
شیشه ضدگلوله دارای ساختار لایه‌ای است که انرژی حاصل از ضربه را به‌طور یکنواخت در سطح شیشه توزیع می‌کند. این ویژگی باعث کاهش نقاط ضعف و جلوگیری از شکستن یا شکستگی شیشه می‌شود مانندد شیشه ایمن سکوریت که در مقابل ضربه و شکستگی مقاوم است.

. افزایش امنیت در ساختمان‌ها

. کاهش خطرات حملات مسلح

شیشه ضدگلوله به معنای کاهش خطرات حملات مسلح است. این نوع شیشه باعث محدود کردن نفوذ گلوله‌ها و اجسام خطرناک می‌شود.

.حفاظت در خودروها

استفاده از شیشه ضدگلوله در خودروها، به سواران امکان حفاظت از حملات مسلح را می‌دهد. این ویژگی از اهمیت بالایی در حوادث خطرناک می‌باشد.

.استفاده در محیط‌های نظامی

شیشه ضدگلوله به‌طور گسترده در تجهیزات نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امکان را فراهم می‌کند تا نیروهای نظامی در مواجهه با تهدیدات مختلف از این فناوری بهره‌مند شوند.

.شفافیت

با وجود ویژگی‌های مقاومتی و به کار بردن پلاستیک در تولید این شیشه ها، شیشه ضدگلوله معمولاً قابلیت حفظ شفافیت را داراست. این امکان به مشاهده وضعیت خارج از شیشه امکان می‌دهد.

شیشه طلافروشی

طلا فروشیها برای ایجاد امنیت در مقابل سارقان عمدتا از شیشه ضدگلوله استفاده میکنند.شیشه ضدگلوله برای طلا فروشی به دلیل مقاومت بالایی که دارد در برابر ضربه و حرارت و گلوله ایمن است.و به دلیل لایه لایه بودنلایه اولیه ضربه گلوله را گرفته و مانع نفوذ گلوله به بیرون از لایه های بعدی و شیشه میشود.به همین دلیل امروزه از این شیشه استقبال زیادی میشود.
همچنین به علت خطرات نلشی از تصادفها و خطرات جانی و همچنین سرقت از خودروها از شیشه مقاوم لمینیت ضدگلوله استفاده میشود.که از خرد شدن و برخورد آن به صورت سرنشینان جلوگیری شود.
بنابراین از وجود این شیشه ها در فضاهای مختلف میتوان بهره برد در طلافروشی ها. بانکها به عنوان پارتیشن شیشه ای ورودی ساختمانها صرافی ها و حتی در بالکن شیشه ای برای امنیت بیشتر میتوان استفاده کرد

تصویر شیشه ضدگلوله ماشین
تصویر شیشه ضدگلوله بانک
نتیجه گیری

شیشه ضدگلوله مزایای بسیاری دارد از این مزایا میتوان موارد زیر را نام برد:
طول عمر زیاد به علت استحکام
ساخت شیشه به صورت خم و صاف
تولید در ابعاد مختلف
شفافیت بسیار بالا بدون موج و انحراف دید
قیمت شیشه ضدگلوله به ابعاد و لایه ها و ضخامت آن بستگی دارد.علاوه بر این موارد یراق آلات و متعلقات مربوط به نصب شیشه نیز در قیمت گذاری نصب شیشه ضدگلوله موثر است.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان جی گلس در تماس باشید و یا از مطالب وبلاگ و صفحه اینستاگرام جی‌گلس استفاده نمائید. 

همچنین می‌توانید برای دیدن ویدئوهای ما روی کلمه آپارات کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *