قفسه یا شلف شیشه ای

تصویری از شلف یا بوک شلف شیشه ای

قفسه یا شلف شیشه ای جی گلس

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

قفسه یا شلف شیشه ای چیست؟

قفسه شیشه‌ای یک نوع سازه شیشه ای است که از شیشه به عنوان سطوح اصلی استفاده می‌کند. این قفسه‌ها معمولاً دارای ساختاری از جنس شیشه سکوریت هستند که بر روی قاب‌هایی از جنس چوب، فلز یا پلاستیک قرار می‌گیرند. قفسه‌های شیشه‌ای معمولاً برای نمایش کتاب‌ها، دیکوریشن‌ها، عکس‌ها، یا اشیاء دیگر استفاده می‌شوند. از مزایای قفسه‌های شیشه‌ای می‌توان به شفافیت، ظاهر زیبا و مدرن، و ایجاد احساس فضای باز و روشنی اشاره کرد. این نوع قفسه‌ها به دلیل ظاهر زیبا و انعطاف‌پذیری در طراحی، می‌تواند به تزئینات داخلی فضا کمک کند و جلوه‌ی ویژه‌ای به آن بدهد.
دیوارها گزینه مناسبی برای طراحی داخلی هستند . از کاربردی ترین طراحی ها برای دیوار استفاده از شلف یا قفسه شیشه ای است که برای خانه های مدرن و فضاهای اداری نیز توصیه میشود.شلف شیشه ای مانند سایر شلف ها بر رو یدیوار قرار گرفته و نصب میشود.

انواع شیشه برای ساخت شلف شیشه ای

 برای ساخت شلف شیشه‌ای از انواع مختلف شیشه استفاده می‌شود که عبارتند از:

1. شیشه لمینیت

شیشه‌های شفاف بدون هیچ گونه تغییرات رنگی یا الگویی هستند و معمولاً برای ایجاد حس فضای باز و روشن در محیط استفاده می‌شوند.

2. شیشه سکوریت

این نوع شیشه‌ها با پردازش و تقویت حرارتی از شیشه معمولی ساخته می‌شوند و دارای استحکام بیشتری نسبت به شیشه معمولی هستند. این شیشه‌ها در صورت شکستن، به قطعات کوچک و کم خطر تبدیل می‌شوند.
از این شیشه برای اجرای بالکن شیشه ای و همچنین حمام شیشه ای نیز بسیار استفاده میشود.

3. شیشه رنگی و لاکوبل

لاکوبل یا شیشه های رنگی دارای رنگ‌های مختلف و زیبایی هستند و معمولاً برای ایجاد جلوه‌ی دکوراتیو و جذاب در شلف‌ها استفاده می‌شوند.

4. شیشه مات

این مدل از شیشه دارای سطح مات و غیر شفاف هستند که برای ایجاد جلوه‌ی مخملی و زیبا استفاده می‌شوند. هر یک از این انواع شیشه‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند و بر اساس نیاز و سلیقه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تصویری از باکس شیشه ای با شیشه سکوریت
تصویری از شلف شیشه ای با شیشه لمینت

استراکچر شلف شیشه ای

برای شکل گیری نهایی شلف شیشه ای,  قطعات مختلف با یکدیگر ترکیب می‌شوند. استراکچر یک شلف شیشه‌ای شامل موارد زیر می‌باشد:

1. قاب اصلی

 قطعات قاب اصلی شامل قطعات چوبی، فلزی یا پلاستیکی است که به عنوان پشتیبان اصلی شلف عمل می‌کند و شیشه‌ها را نگه می‌دارد.

2. شیشه‌ها

3. قابلیت‌های اتصال

بعضی از استراکچرها دارای قابلیت‌های اتصال مختلفی هستند که می‌تواند شامل رف‌ها، قفسه‌ها، یا جعبه‌های جانبی باشد.

4. سیستم محکم‌سازی

برخی از استراکچرها دارای سیستم‌های مختلفی برای محکم‌سازی و استحکام بخشیدن به قسمت‌های مختلف شلف هستند، از جمله اتصالات فلزی، پیچ و مهره‌ها، یا بست‌های قفل.

5. تزئینات

برخی از استراکچرها دارای تزئینات مختلفی مانند مقوای رنگی، تزئینات چوبی، یا طرح‌های دیگر بر روی قابلیت‌ها و شیشه‌ها هستند که به شلف جلوه و زیبایی بیشتری می‌دهند.
هر استراکچر شلف شیشه‌ای به شکلی طراحی می‌شود که محتویات به صورت ایمن و زیبا نمایش داده شود و همچنین جلوه‌ی دکوراتیو مطلوبی داشته باشد.

انواع شلف شیشه ای

طبقه های شیشه ای در انواع مخالفی ارائه میشوند که ذر ادامه به آن ها اشاره میکنیم.

شلف شیشه ای ثابت

 یک نوع شلف است که به دیوار یا ساختار دیگری مثل دیوارچه‌ها، سقف، یا ستون‌ها متصل می‌شود و حرکت یا تغییر مکان آن امکان‌پذیر نیست. این نوع شلف معمولاً با استفاده از براکت‌ها، پیچ‌ها، و یا دیگر وسایل نصبی به دیوار متصل می‌شود و در مکانی ثابت قرار می‌گیرد. شلف شیشه‌ای ثابت معمولاً برای نمایش اشیاء زیبا، دیکوریشن‌ها، یا کتاب‌ها استفاده می‌شود و به دیزاین و دکوراسیون داخلی فضا جلوه و زیبایی می‌بخشد. این نوع شلف به عنوان یک عنصر دکوراتیو و کاربردی در فضاهای مختلف از جمله اتاق نشیمن، اتاق خواب، یا حتی اداره‌ها استفاده می‌شود.

شلف شیشه ای پیش ساخته یا پرتابل

این مدل یک نوع شلف است که به صورت آماده و قبلی تولید شده و آماده استفاده است. این شلف‌ها معمولاً از قبل با قطعات مختلفی مانند قاب، شیشه، و قطعات اتصالاتی ساخته شده و ممکن است به صورت یک واحد یا در قطعات جداگانه ارائه شوند که می‌توانند به راحتی توسط کاربران تجمیع شوند. این نوع شلف‌ها به دلیل سهولت نصب و استفاده، قابلیت حمل و نقل آسان و امکان جابجایی بین مکان‌های مختلف، به عنوان یک گزینه مناسب برای افرادی که به دنبال یک راه‌حل سریع و کارآمد برای نمایش اشیاء هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شلف شیشه ای پایه ثابت

مدل پایه ثابت که دارای پایه‌های متصل به زمین است و به طور معمول از موادی مانند چوب، فلز یا پلاستیک ساخته می‌شود. این شلف‌ها معمولاً برای نمایش اشیاء یا دیکوریشن‌ها استفاده می‌شوند و با توجه به پایداری و استحکام پایه‌های ثابت، به عنوان یک گزینه مناسب برای استفاده در خانه‌ها، فضاهای تجاری، یا ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع شلف‌ها معمولاً به صورت آماده تولید می‌شوند و می‌توانند به سادگی در مکان‌های مختلف مانند نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها یا اتاق‌های خانه نصب شوند.

بیشتر بخوانید  پله گرد

شلف شیشه ای توکار

در مدل توکار قفسه شیشه ای, شلف شیشه‌ای به صورت داخلی در دیوار یا ساختار مشابه جایگذاری می‌شود، به طوری که قسمت شیشه‌ای آن با سطح دیوار یا ساختار هم‌پوشانی داشته باشد. این نوع شلف معمولاً با استفاده از شاسی فلزی یا سیستم‌های نصب دیگر درداخل دیوار نصب می‌شود.

تصویری از قفسه شیشه ای از جنس سکوریت
تصویر یک ویترین شیشه ای اجرا شده در منزل

کاربرد شلف شیشه ای در دکوراسیون مدرن

در دکوراسیون مدرن طبقه های شیشه ای دارای کاربردهای متعددی است که به زیبایی و جلوه‌ی زیبایی فضا افزوده می‌شود. برخی از کاربردهای این شلف در دکوراسیون مدرن شامل موارد زیر می‌شود:

1. نمایش اشیاء زیبا

بوک شلف‌های شیشه‌ای مدرن برای نمایش اشیاء زیبا مانند ساعت‌های زیبا، شمع‌ها، آثار هنری، یا اشیاء دکوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2. افزودن عمق و ابعاد به فضا

قفسه های شیشه‌ای به دلیل شفافیت خود، عمق و ابعاد جدیدی به فضا اضافه می‌کنند و باعث ایجاد احساس بزرگی و فضای باز در محیط می‌شوند.

3. استفاده به عنوان پارتیشن شیشه ای یا دیوایدر

برخی از شلف‌های شیشه‌ای به عنوان پارتیشن شیشه ای بین اتاق‌ها یا مناطق مختلف در فضاهای باز و مدرن استفاده می‌شوند، که به علاوه جلوه‌ی زیبایی، اجازه می‌دهند نور بهتری به فضا برسد.

4.کتابخانه شیشه ای

این محصول یک قطعه سازه است که از شیشه به عنوان جزء اصلی تشکیل شده است و برای نگهداری کتب و اشیاء دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کتابخانه‌ها معمولاً دارای قابی از جنس چوب یا فلز هستند که به شیشه‌های شفاف یا سکوریت متصل شده‌اند. کتابخانه‌های شیشه‌ای می‌توانند در اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق کار، یا حتی در فضاهای تجاری مانند کتابخانه‌ها، ادارات و فروشگاه‌ها استفاده شوند. این نوع کتابخانه‌ها علاوه بر ارائه فضایی برای نگهداری کتب، اشیاء دکوری و لوازم خانگی را نیز به زیبایی نمایش می‌دهند، زیرا شیشه اجازه می‌دهد تا محتویات داخل کتابخانه به طور کامل دیده شود و به فضا شفافیت و زیبایی بخشد.

نتیجه گیری

از هدف های استفاده از شلف شیشه ای نام بردیم.اگر طراح دکوراسیون بخواهد برای بزرگتر نشان داده شدن فضای داخلی از شیشه استفاده کند یکی از گزینه های مناسب برای این کار استفاده از شلف شیشه ای است.چون شیشه به دلیل نمایی که دارد باعث میشود ظاهر و نمای داخلی زیباتر و شفاف تر و بزرگتر بنظر برسد.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان جی گلس در تماس باشید و یا از مطالب وبلاگ و صفحه اینستاگرام جی‌گلس استفاده نمائید. 

همچنین می‌توانید برای دیدن ویدئوهای ما روی کلمه آپارات کلیک کنید.

‫7 نظر

  • کفایتی گفت:

    برای یک قفسه 2در 2 برای کتاب باید حدودا چقدر هزینه کنم؟

  • سیمین گفت:

    سلام وقت بخیر
    قفسه شیشه ای با شیشه رنگی امکان پذیر است؟

  • parsa گفت:

    سلام و خسته نباشید
    برای اجرای شلف شیشه ای دیواری چطور میتونم سفارش ثبت کنم؟

  • سرشکی گفت:

    سلام وقت بخیر شلف شیشه ای تحمل چه مقدار وزنی را دارد؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *