شیشه اجاق گاز و فر

تصویری از شیشه شکسته شده فر و نحوه تعویض آن

شیشه گاز و فر جی گلس

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

شیشه اجاق گاز صفحه‌ای

اجاق‌های گاز صفحه‌ای با شیشه از جمله نوآوری‌های جذاب در عرصه اپلاینس‌های آشپزخانه محسوب می‌شوند. این اجاق‌ها با استفاده از شیشه به عنوان سطح پخت متفاوت و شیکی را به آشپزخانه‌ها اضافه می‌کنند. در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و مزایای شیشه اجاق گاز صفحه‌ای می‌پردازیم.

تعریف شیشه اجاق گاز

همانطور که میدانید شیشه انواع مختلفی دارد اما بهترین انواع شیشه که تقریبا در همه سازه ه ای شیشه از آن استفاده میشود نوع ایمن و مقاومم آن است که شیشه سکوریت نامیده میشود.برای ساخت و نصب اجاق گاز صفحه ای از این نوع شیشه بهره میگیریم.امروزه بیشتر اجاق گازها ی موجود در بازار دارای سطوح شیشه ای هستند.و ساختار قوی و مقاومت زیادی در برابر دما و تغییرات آن باید داشته باشند .بنابر این نوع شیشه استفاده شده در اجاق گاز نکته بسیار مهمی است. از این شیشه همچنین در بسیاری از سازه های شیشه ای که در طراحی دکوراسیون مدرن امروزه به کار برده میشوند استفاده میشود.مانند حمام شیشه ای , بالکن شیشه ای و پارتیشن شیشه ای و…

ویژگی های شیشه اجاق گاز صفحه ای

در ادامه به ویژگی های شیشه های گاز صفحه ای و یا شیشه فر میپردازیم

1. ظاهر زیبا و مدرن:

  • استفاده از شیشه به عنوان سطح اجاق گاز صفحه‌ای، ظاهری شیک و مدرن را به آشپزخانه شما می‌بخشد. این شیشه با تأثیرات نوری، آشپزخانه را با نورپردازی دل‌انگیزی پر می‌کند و به دکور آشپزخانه یک لمس مدرن می‌افزاید.

2. سهولت در تمیزکاری:

  • یکی از مزایای اصلی شیشه اجاق گاز صفحه‌ای، سهولت در تمیزکاری است. سطح شیشه بازویی راحتی را برای پاک کردن از خود نشان می‌دهد و از دسترسی آسان به هر زاویه‌ای برای حذف لکه‌ها و باقیمانده‌ها اطمینان حاصل می‌کند.
3. مقاومت در برابر حرارت:
  • شیشه مورد استفاده در اجاق گاز صفحه‌ای، معمولاً از جنس شیشه سرامیکی یا شیشه سکوریت با کیفیت بالاست. این شیشه‌ها به خوبی در برابر حرارت مستقیم اجاق گاز مقاومت نشان می‌دهند و از خطر خرابی یا تغییر شکل جلوگیری می‌کنند.

4. ایمنی بیشتر:

  • درواقع مواد شیشه ای بر خلاف سطوح آلومینیومی که در اجاق گازهای دیگر استفاده میشوند رسانایحرارتی نیستند.به همین دلیل در زمان پخت و پز حرارت را انتشار و منتقل نمیکنند.بنابراین قسمتهای دیگر آشپزخانه از گرمای ایجاد شده اجاق گاز در امان میماند و این موضوع باعث تهویه مناسب آشپزخانه میشود.همچنین اگر آتش سوزی رخ دهد شیشه از آتش در امان میماند و از انتشار آتش جلوگیری میکند و مقاوم است.
بیشتر بخوانید  شیشه خم در صنعت ساختمانی

5. ضخامت:

  • ضخامت این شیشه ها 6 و 8 میلیمتری است.و از نظر فیزیکی و شکل به صورت مستطیلی لبه گرد و منحنی برش داده میشوند.
    این شیشه ها مناس برای استفاده در سطح اجاق گازهای صفحه ای شیشه ای و همچنین درب شیشه ای فرگاز است.و به عنوان صفحه شیشه ای پشت گاز نیز از این شیشه ها استفاده میشود.
6. کنترل دقیق دما:
  • شیشه اجاق گاز صفحه‌ای مجهز به سیستم‌های کنترل پیشرفته است که به کاربر امکان می‌دهد دمای هر بخش از اجاق را به دقت کنترل کند. این امکان باعث می‌شود تا غذاهای شما با دقت بیشتری پخته شوند.

7. انتقال حرارت سریع:

  • شیشه اجاق گاز صفحه‌ای به دلیل ساختار خاص خود، حرارت را به سرعت و به طور یکنواخت منتقل می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود تا زمان پخت و پز غذاها به حداقل برسد.

8. امکانات پیشرفته:

  • بسیاری از شیشه اجاق گاز صفحه‌ای‌ها مجهز به امکانات پیشرفته مانند کنترل لمسی، تایمر هوشمند و حتی امکانات اتصال به اینترنت برای کنترل از راه دور هستند.
تصویری از شیشه گاز صفحه ای
تصویری از شیشه فر گاز

انواع شیشه سکوریت برای اجاق گاز

شیشه سکوریت انواع مختلفی دارد.و در رنگهای مختلف و ضخامتهای متفاوت تولید میشود.شیشه سکوریت در هود فرگاز و سینک و اجاق گاز استفاده میشوند.
از نظر انواع ضخامت 10میلی متر 8 و 6 و 4 میلی متر دارند.که هرکدام در آشپزخانه به کاربرده میشوند.که برای اجاق گاز و صفحه اجاق گاز شیشه ای معمولا از ضخامت 10 و 8 میلی متر آن استفاده میشود.
از مشخصات شیشه سکوریت میتوان به نشکن بودن مقاومت دربرابر دما و ضربه و تحمل فشار بالا و تحمل دمای بالا اشاره کرد.

نصب اجاق گاز شیشه ای

برای نصب اجاق گاز شیشه ای باید سوراخ کاری ها و نصب جاساز دقیقا در مکانهای مورد نظر انجام میشود.و یا شیشه دقیقا در اندازه مورد نظر برش داده شود.تا نصب با مشکل مواجه نشود.
بعد از انتخاب مکان مورد نظر برای نصب اجاق گاز و نصب تمام اتصالات اجاق شیشه سکوریت به عنوان شیشه اجاق روی آن قرار گرفته و برش میخورد.سوراخ کاری و نصب و جای گیری اجاق گاز در محل مورد نظر حتما باید توسط افراد حرفه ای انجام گیرد.برای چسباندن شیشه اجاق گاز از چسب سیلیکونی استفاده میشود که بسیار مقاوم در برابر دما و بسیار مستحکم است و چسبندگی بسیار زیادی دارد.و کاملا اطراف اجاق گاز را میپوشاند و عایق لز هرلحاظ میکند.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

اجاق گاز شیشه‌ای با ظاهر شیک و مدرن خود، افتخار آشپزخانه شما را می‌افزاید. اما تمیز نگه داشتن این نوع اجاق نیاز به مراقبت خاصی دارد.

1. اسپری تمیزکننده شیشه‌ای:

2. کاغذ آشپزخانه یا دستمال نرم:

  • برای پاک کردن اسپری تمیزکننده و جلوگیری از خط و خش بر روی شیشه.

3. آب گرم و مایع ظرفشویی:

  • برای پاک کردن لکه‌های چربی و رسوب‌های مستعد شیشه.

پاک کردن لکه‌های چربی

از مایع ظرفشویی با آب گرم ترکیب کنید و با یک دستمال یا کاغذ آشپزخانه لکه‌های چربی را پاک کنید. توجه داشته باشید که از اسفنج یا دستمال خشن استفاده نکنید تا شیشه خدشه نخورد.

1. از بین بردن لکه‌های سخت:

اگر لکه‌ها سخت‌تر باشند، از گلابی یا تراشیده‌ای نرم به همراه مایع ظرفشویی استفاده کنید. با دقت لکه‌ها را از بین ببرید، اما توجه داشته باشید که فشار زیاد ندهید.

2. اسپری تمیزکننده:

اسپری تمیزکننده خود را روی سطح شیشه پخش کنید. این اسپری‌ها عموماً حاوی موادی هستند که لکه‌ها و اثر انگشت‌ها را به راحتی از بین می‌برند.

3. تمیزکاری با دستمال نرم:

با استفاده از دستمال یا کاغذ آشپزخانه، اسپری تمیزکننده را به دقت پاک کنید. حرکات دایره‌ای یا خطی را به کار ببرید تا نتیجه بهتری بگیرید.

نکات پایانی:

  • هرگز از ابزارها یا مواد خشن برای تمیزکاری استفاده نکنید تا از آسیب به شیشه اجاق جلوگیری شود.
  • وقتی اجاق گاز سرد است آن را تمیز کنید هرگز شیشه روی اجاق گاز را وقتی داغ است تمیز نکنید.
  • تمیز کردن شیشه اجاق گاز را به صورت منظم انجام دهید تا لکه‌ها و آلودگی‌ها جلوگیری شود.
تصویری از شکستن شیشه گاز
تصویری از شیشه سکوریت برای گاز

شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای

شیشه هرچقدر هم مقاوم و نشکن باشد باز هم شیشه است و تحت شرایط خاص باز هم امکان شکستن آن وجود دارد.مهمترین علت شکستن شیشه میتواند ضخامت آن باشد و یا نامطلوب بودن جنس شیشه و همچنین گذاشتن ظروف خیلی بزرگ و سنگین روی صفحه اجاق گاز.
اما اگر به هرکدام از این دلایل شیشه بشکند یا ترک بردارد احتیاجی به نگرانی نیست زیرا تعویض شیشه آسان است و هزینه چندان بالایی ندارد. اما در هر حورت بهتر است از همان ابتدا اجاق گازی با صفحه شیشه ای جنس مرغوب و ضخامت مناسب تهیه کنید تا هیچ نگرانی بابت این موضوع در آینده نداشته باشید.

نتیجه گیری

شیشه های سکوریت با توجه به کاربردهای مختلف، در انواع رنگ ها و ضخامت ها تولید می گردد. این شیشه ها در تولید اجاق گاز، هود، سینک و فر نیز استفاده دارند. اگر به هر دلیلی شیشه شکسته شود و یا ترک بردارد و نیاز به تعویض باشد، جای نگرانی نیست زیرا تعویض شیشه اجاق گاز نیز آسان بوده و در عین حال هزینه چندانی برای شما ندارد.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان جی گلس در تماس باشید و یا از مطالب وبلاگ و صفحه اینستاگرام جی‌گلس استفاده نمائید. 

همچنین می‌توانید برای دیدن ویدئوهای ما روی کلمه آپارات کلیک کنید.

‫8 نظر

  • شهرام گفت:

    باسلام
    شما تعویض شیشه فر هم انجام میدهید؟

  • مهیار گفت:

    سلام شیشه پشت اجاق گاز شکسته
    شما سفارش میگیرید؟

  • مارال گفت:

    باسلام لطفا بفرمایید برای تعمیر درب اجاق گاز با چه شماره ای تماس بگیرم؟

  • کیانا گفت:

    باسلام وقت بخیر آیا شیشه صفحه اجاق گاز رنگ مشکی تعویض میکنید؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *